Płyn chłodniczy – co musimy o nim wiedzieć?

Płyn chłodniczy – co musimy o nim wiedzieć?

4 grudnia 2019 0 przez redakcja

Jednym z „trzech filarów”, na których spoczywa wydajne działanie silnika, jest dobrze działający układ chłodzenia. Specjaliści w dziedzinie produkcji płynów eksploatacyjnych do samochodów zauważają, że bardzo często kierowcy i właściciele pojazdów zapominają o tym systemie, więc z czasem z powodu wadliwego działania układu chłodzenia pojawiają się dodatkowe, czasem kosztowne obowiązki.

Płyn chłodniczy to podstawa

Najważniejszą rzeczą, o której kierowca nie powinien zapominać, jest wystarczająca ilość płynu chłodzącego w układzie chłodzenia. Bez tego działanie samochodu jest po prostu niemożliwe, ponieważ silnik natychmiast się przegrzewa. Dobry płyn chłodzący powinien mieć trzy cechy: nie powinien się gotować, nie zamarzać i powinien chronić części metalowe w układzie chłodzenia przed korozją.

Szukasz płynu chłodniczego w dobrej cenie? Odwiedź: https://www.artbor.pl/product-category/plyny-motoryzacyjne/

Według specjalistów temperatura wrzenia wysokiej jakości chłodziwa nie powinna być niższa niż + 107 ° C, a temperatura krystalizacji lub zamarzania nie powinna być wyższa niż -35 ° C. Bardzo ważna jest właściwość ochrony przed korozją i tzw. Kawitacja (tworzenie się oparów lub pęcherzyków). Jeśli skład cieczy jest chemicznie agresywny, wytrąca się stosunkowo szybko, co zatyka kanały układu chłodzenia, a tym samym upośledza jego działanie. Nie mniej niebezpieczne jest tworzenie się oparów lub bąbelków. Podczas kawitacji małe cząsteczki są oddzielane od powierzchni metalowych, które również zapychają układ chłodzenia. Gdy układ chłodzenia zaczyna się zawodzić, wzrasta temperatura robocza ścianek cylindra, zmniejsza się lepkość i jakość filmu olejowego na powierzchni cylindrów.

Zobacz także: https://www.world360.pl/regularna-wymiana-plynu-chlodniczego-to-podstawa/

Unikaj koktajli

Płyny chłodzące oparte są na glikolu monoetylenowym. Podczas procesu produkcji do cieczy dodaje się barwniki, substancje chroniące układ chłodzenia przed korozją i spienianiem, a także specjalnie uzdatnioną wodę. Jakość wody jest bardzo ważna dla zachowania właściwości inhibitorów korozji i ochrony całego układu chłodzenia przed płytkami nazębnymi i opadami. Dlatego skoncentrowany płyn chłodzący można rozcieńczyć tylko wodą destylowaną i tylko wtedy, gdy nie jest możliwe wypełnienie układu wysokiej jakości cieczą. Bardzo często ludzie pytają, czy można mieszać płyny o różnych kolorach lub płyny różnych producentów. Kolor samej cieczy nic nie znaczy, ponieważ za pomocą barwników producenci po prostu wskazują rodzaj swoich produktów (na przykład płyn z krzemianami, boranami lub bez tych dodatków). Niemniej jednak mieszania płynów powinniśmy raczej unikać. Jeśli podczas podróży z jakiegoś powodu musiałeś napełnić zbiornik cieczą o innym kolorze, to pod koniec podróży radzimy całkowicie wymienić zawartość zbiornika. Pozwoli to uniknąć niepożądanych reakcji między różnymi inhibitorami korozji, podczas których mogą powstawać niepotrzebne związki lub, przeciwnie, istniejące ulegają zniszczeniu, w wyniku czego ciecz straci swoje „robocze” właściwości. Z reguły na opakowaniach z płynem wskazane jest, czy można go mieszać z innym płynem, czy nie.

Artykuł powstał we współpracy z Artbor: Autoryzowana hurtownia zakładów Boryszew SA